Wednesday 31 October 2012

13
comment(s)

nurse to be

hai korang,..
apa khabar hari ni :) harap2 sihat2 la semua yer... aminnn..
malam ni aku rajin pulak nak update entry..

....NURSE TO BE....
semenjak aku berkecimpung dalam dunia missi dan perubatan ni, selalu je dengar ayat sama dari orang sekeliling... tak kisah la member ke, anak beranak ke mahupun orang luar...
selalunya diorang cakap, untung la dapat jadi nurse... camne ye nak cakap?? err memang la untung sebab banyak sangat advantage yang aku dapat setiap kali aku praktikal kat hospital tu...
macam2 dapat pengalaman baru... dan yang paling best, patients yang aku jaga kebanyakannya ramah2... kadang2 kalau ada patients yang nak discharge, diorang belikan aku ole2 sebelum balik... best kan?? tapi aku tak pernah mengharapkan balasan apa2 pun.. lagi satu kan... bila dah selalu berhadapan dengan orang sakit, confirm2 akan timbul perasaan insaf dalam diri...dari situ jugak boleh kita ubah apa yang tak betol dalam diri kita... tambah2 bila jaga wad yang hari2 ada orang meninggal.. bila kita nak uruskanjenazah tu, sayu je hati...

okay next.. sebut pasal jenazah, aku teringat pulak member aku pernah tanya,,. eh asma, ko jadi nurse kene mandi mayat ehh?? aku tak berapa minat sebut mayat , jadi, aku guna jenazah okeh...sebenarnya takde la macam tu... pasal mandi2 tu akan dihantar kepada yang pakar bahagian tu.. kitorang nurse akan cuci2 luka yang ada dan uruskan jenazah tu untuk hantar ke tempat mandikan jenazah atau hantar ke rumah keluarga...  memang la kitorang ikat2 and masukkan kapas kat tempat yang patut, tapi itu belum dimandikan.. :) kat situ la kot ramai yang anggap nurse pon mandikan jenazah... takde lah...

ada yang paling lawak aku selalu jugak dengar... entah kenapa kan, bila ada je orang tahu kita ni nurse mesti ada ayat ni.. weh nurse boleh la ko ejas abang doktor... mau tak tersembur air kalau tengah minum... errr kalau nurse memang kena cari doktor ke??? aishh.. makin tak terurus la aku kalau laki aku doktor.. ini ape, missi je ponn... 7jam kerja, 7 jam berdiri... doktor lagi laa  dasyat..best kan?? huh!  bile balik je, mau je tercabut kaki ni... huhuhu.. jadi, stop la buat andaian bukan2... kadang2 terseksa jugak jadi nurse sebab takde masa nak rehat... orang lain apa tahu... boleh dia cakap hot?? adoyaii.... 

bila dah amik nurse ni,time aku balik kampung... mak, abah and family selalu tanya, dik, bawak balik alat tekanan darah tak?? tolong cek tekanan darah... amboii... mau je aku aku buka klinik kat umah aku.. huhuhu
bila dah balik kampung, macam2 bab kesihatan aku kena jawab... itu ini..dah macam advisor pulak aku kat kampung tu.. aduhai... tapi syukur alhamdulillah.. insyaAllah aku dapat jaga keluarga aku.. banyak yang dah aku belajar..takkan nak sia2kan ilmu kalau boleh digunapakai.. kan kawan2??

banyak2 soalan, satu ke soalan paling hot dah berbuih2 nak jawab.. soalan yang macam ni aku liat sikit nak jawab.. ' dik, memang minat nurse ye?? ' teeetttttttttt... aku malas nak story sal ni... kihkihkih

okay la... sampai sini je la untuk hari ni.. aku pun dah penat... nak tidur... simpan tenaga untuk bekerja esok hari... :)

yang ikhlas :: nursing student UITM Puncak Alam, Selangorr..


sharing is caring

13 comments:

  1. jd nurse mmg m'cbar..
    yg penting kne byk sabar =)

    http://noraqilahjohari.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah.. betul tu...
      tenx atas nasihat awak dear :)
      gud luck tuk awak cik nurse aqilah :D

      Delete
  2. woah..
    best2..
    all the best in your life my sis..
    jdi nurse dapt tolong ramai orng..

    respek!! *tabik springgg*

    from ::Arkitek Hati::

    ReplyDelete
    Replies
    1. tenx syg... :)
      alhamdulillah dapat beramal jugak...
      meh la jadi nurse jugak.. hehehe
      nanti sakit,senang.. :D

      **nanti sakit boleh gitaw kite... hihihi ( joking )

      Delete
  3. aduhai cik misi... sabar ye, tak usahlah dok peduli kata org na..

    ReplyDelete
  4. salam..

    dlm hidup memg la kne byk pengalaman pahit/manis kan...sekaligus ia akn mematangkan kita..

    btw,, gudluck utk kerjaya awk nnt k... Allah da tetapkan yg terbaik dah utk setiap hambanya.. Insyaallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam...
      aminnn...
      betul tu... pengalaman mendewasakan kita...
      alhamdulillah...
      insyaAllah Dia sedang mengatur yang terbaik untuk kita semua... amin...
      terima kasih miss honeys hasdi :)

      Delete
  5. tabik dgn keja misi ni..mcm2 karenah pesakit dihadapi

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam2 ragam kita jumpa...
      yang okay ada, yang KO pon ada..
      tapi dari situ jugak kita boleh menilai diri kita sendiri, bukan menilai orang lain kan mama.. :)
      insyaAllah...
      terima kasih mama rey :)

      Delete
  6. wah, hot la kau jadi nurse!.. haha! Jangan marah.. :P

    ReplyDelete
  7. bertuah cik abg. sakit domam ada yang jaga. kekeke

    ReplyDelete